HURA objavila AdEx za 2017. godinu

Zakup oglasnog prostora u 2017. godini za 1,4% je smanjen u odnosu na prethodnu godinu, ali zato prvi kvartal 2018. godine bilježi porast razine investicija

Hrvatsko udruženje društava za tržišno komuniciranje na Danima komunikacija u Rovinju objavilo je HURA AdEx za 2017. godinu. HURA AdEx (Advertising Expenditure) odnosi se na potrošnju u zakup medijskog prostora u primarnim komunikacijskim kanalima i  procjenu ulaganja u oglašavanje kod glavnih TV postaja, većih izdavača tiskovina i njihovih internet izdanja, radija, većih dobavljača vanjskog oglašavanja i općenito ulaganje u oglašavanje na internetu.

Prema procjeni HURA-e u 2017. godini, oglašivači su u zakup oglasnog prostora kod primarnih komunikacijskih kanala uložili ukupno 1.473.000.000,00 kuna. Ovaj iznos je za 1,4% manji u odnosu na prethodnu godinu, a najveći razlog tome je kriza regionalnog koncerna Agrokor koji je prema procjeni iznosio između 8-9% ukupnog tržišta zakupa medija. Iako je nakon četiri godine kontinuiranog rasta tržište u 2017. godine blago palo, već u prvom kvartalu 2018. godine bilježimo porast razine investicija i broja aktivnosti.

Porast koji jest zabilježen u 2017. godini odnosio se na investiciju u online medije. Procijenjeno je da je porastao udjel online oglašavanja te da sada iznosi 17% ukupne investicije u medije. Taj udio je vjerojatno i veći, ali ga je teško procijeniti budući da podaci oglašavanja na Google tražilici i društvenim medijima nisu dostupni i dobrim dijelom nisu ostvareni putem tradicionalnih agencija.

Uz porast online oglašavanja, nastavlja se trend pada oglašavanja u tiskovinama. Međutim, upravo su izdavači tiskanih medija izrazito rano prepoznali promjene čitatelja u konzumaciji sadržaja te su svoje investicije i fokus usmjerili na distribuciju sadržaja putem vlastitih Internet portala. Online distribucija sadržaja je sve prisutnija i kod TV kuća, koji uz svoje informativne i druge interesne portale strateški razmišljaju o razvoju i monetizaciji online distribucije svog video sadržaja. Investicije u vanjsko oglašavanje su stabilne zbog prirode širokog dosega, ali i pojave novih oglasnih površina koji nude video format oglasa putem zaslona u trgovačkim centrima i pješačkim zonama urbanih središta.

Božidar Abramović voditelj sekcije medijskih agencija HURA izjavio je:

„Kroz naredne tri godine investicije u oglašavanje će slijediti trend načina konzumacije sadržaja. Predviđamo da će rasti udio investicije u online medije, a očekuje se i porast vanjskog oglašavanja koji ima najširi doseg, zbog velike fragmentacije drugih kanala. U konačnici, investicije u oglašavanje će zasigurno porasti zbog porasta broja kanala i posebnih formata od kojih će svaki imati svoju ciljnu publiku. Omjer investicija u kanale će se izmijeniti u korist onoga koji će moći omogućiti odgovarajući doseg, ovisno o tipu poruke i ciljne skupine koju oglašivač ima. U tako bliskoj budućnosti, iako će investicija u online nastaviti rasti, TV će i dalje zauzimati najveći udio.“

Predstavljeni podaci odnose se na procjenu neto investicije u ATL oglašavanje po tipu medija, u milijunima kuna, prema stručnoj procjeni HURA-inog Odbora za medije. U procjenu nije uključena kreativa, produkcija i specijalni formati. Primarni izvori podataka koji su poslužili za procjenu su medijske agencije članice HURA-e, agencije MediaPuls (IpsosPuls) i AGBNielsen.

Više informacija o AdEx-u potražite na sljedećoj poveznici: hura.hr/istrazivanja/medijska-potrosnja-u-hr