Tina Fras za IdejuX: Kvaliteta komunikacije nije nužno povezana s budžetom

Prijave na IdejuX traju još kratko, do 5. svibnja, a tim smo povodom porazgovarali s Tinom Fras (Komakino), ovogodišnjom predsjednicom žirija skupine kategorija II. Best of Ad-Making, o kreativnosti, idejama i radu u pandemijskim uvjetima.

IdejaX nacionalno je natjecanje u kreativnosti koje već godinama nagrađuje najoriginalnije i jedinstvene ideje koje pomiču granice, neovisno o vrsti medija u kojem su realizirane. Riječ je o najvećem domaćem natjecanju u kreativnoj industriji s jedanaestogodišnjom tradicijom i prijavom više od 1000 natjecateljskih radova. Stoga je očekivano da ni pandemijski uvjeti nisu uspjeli spriječiti izvrsne projekte komunikacijske industrije koji su se i prošle godine, možda i više nego ikada, isticali kreativnošću. Zato smo prijaviteljima omogućili produljenje kasnog prijavnog roka, koji završava 5. svibnja 2021. i više se neće produljivati.

Fotografije: Maja Danica Pečanić

Tim smo povodom razgovarali s Tinom Fras (Komakino), ovogodišnjom predsjednicom žirija skupine kategorija II. Best of Ad-Making. Otkrila nam je kako produkcija funkcionira u ovim nepredvidivim vremenima, na koji su se način promijenila naša kreativna promišljanja i pristupanja kreativnim rješenjima, ali i kako će žiri ove godine procjenjivati prijavljene projekte.

Predsjednica ste žirija skupine kategorija II. Best of Ad-Making, koja slavi umjetnost realizacije, posebno pazeći na formu i funkcionalnost, no uvijek u službi ostvarenja ideje. Kakve prijave očekujete u ovoj skupini na ovogodišnjem natjecanju?

Zadnja godina svima je donijela mnoge promjene. Preko noći su se stvari drastično promijenile, i to više puta. Digitalne platforme postale su jedina okupljališta. Socijalna distanca potaknula je promišljanja o pravim vrijednostima. Lockdown nas je prisilio na pronalaženje drugačijih načina realizacije ideja. Izvanredne situacije dobro su nas prodrmale i to je pozitivno utjecalo na kreativnost. Veselim se vidjeti kako se to odrazilo na prijavljene radove.

Nakon svijeta marketinga odlučili ste se baciti u produkcijske vode. Kako vam je marketinško iskustvo pomoglo u profesionalnoj tranziciji i kako će vaša jedinstvena perspektiva utjecati na ocjenjivanje prijava?

Korisno je da producent/ica reklama poznaje osnove marketinga i donekle razumije upravljanje brendovima. Mene zanima kreativni pristup produkciji i zanima me promišljanje o brendu u kontekstu ideje. Vjerujem da je to nužno za kvalitetan proces rada i konačni rezultat. Nekad smo u tome više uspješni, drugi put manje. Imamo još dosta prostora za napredak i to me veseli.

Postoji više načina kako realizirati neku ideju i više faktora utječe na odabir puta. Poznavanje i iskustvo u procesu produkcije sigurno daje svoju perspektivu u ocjenjivanju prijava.

Pandemija je u gotovo svim područjima uzrokovala smanjenje budžeta, pa tako i u marketingu. Mislite li da se to nužno odrazilo na kvalitetu izvedbe kreativnih ideja ili pak mislite da je kreativnost izvedbe upravo zbog toga bila još izraženija?

Znamo da kvaliteta komunikacije nije nužno povezana s budžetom. Nekad je ideja sama po sebi dovoljno jaka i ne traži kompleksne realizacije, a nekad je bolje da se ne ide u realizaciju ako ne postoji dovoljno novaca. To je oduvijek tako, s pandemijom ili bez nje.

Mislim da smo se svi relativno brzo i dobro snašli u novim uvjetima rada. Nakon početnog šoka prije malo više od godinu dana produkcijski su se budžeti opet vratili na staro. Trenutačno u Hrvatskoj snima jako puno lokalnih i stranih produkcija i postoji ozbiljni nedostatak ljudi u svim sektorima produkcije – od rasvjetljivača do scenografa.

Usprkos svim izazovima nastalo je puno dobrih kampanja i vjerujem da ćemo ove godine vidjeti i neke inovativnije pristupe rješenjima potaknute novim normalnim.

Kako je protekla godina utjecala na svakodnevni rad producenata? Jesu li neobične okolnosti i vas osobno natjerale da inovirate u vlastitom producentskom radu i hoćete li neke nove prakse nastaviti koristiti i u postkrizno vrijeme?

Produkcija je složeni proces koji upravlja velikim budžetima i zato je upravljanje rizikom jako važno. Za vrijeme pandemije i potresa trebali smo anticipirati dodatan rizik na koji nemamo utjecaja pa je neizvjesnost prisutnija nego inače. U svakom trenu se netko od ekipe može razboljeti i svaka je lokacija potencijalno izložena potresu. To sigurno nije olakotna okolnost, ali je naprosto postalo normalni dio procesa svake produkcije. Na sreću, nema većih poteškoća i u Hrvatskoj se snima više nego ikad.

Što je, prema vašem mišljenju, značaj strukovnih nagrada poput IdejeX?

Potreba za uspoređivanjem dio je ljudske prirode pa je tako važno da postoji natjecanje poput IdejeX i da se oda priznanje onima koji su najbolji. Uvijek je dobro znati gdje se nalaziš u prostoru i vremenu da bi sutra mogao biti bolji.

Više informacija o natjecanju pronađite na službenim stranicama IdejeX.