EACA upozorava: pravila EU-a o političkom oglašavanju mogla bi utišati razne političke glasove uoči izbora 2025.
Bez hitnih pojašnjenja i prilagodbi, mnoge medijske kuće i agencije u više država članica prisiljene su povući se iz političkog oglašavanja. Posljedica je „demokratsko zatamnjenje” koje nerazmjerno pogađa nove stranke, lokalne kampanje i mlade birače.
Predstojeći izbori, neposredan učinak
Nekoliko država članica u nadolazećim mjesecima izlazi na izbore, uključujući Irsku, Nizozemsku i Češku, uz regionalna i lokalna glasovanja u Portugalu, Latviji i Danskoj, među ostalima. Ipak, provedba uredbe već pokreće stvarne posljedice.
U Danskoj je nacionalna medijska udruga upozorila da su sve velike društvene platforme i Google Ad Manager povukli političke oglase, ostavivši kampanjama na raspolaganju samo tisak, radio i vanjsko oglašavanje. Budući da TV oglasi u zemlji nisu dopušteni, a digitalni su blokirani, mlađe birače je praktički nemoguće dosegnuti. U Latviji se lokalni digitalni mediji povlače iz političkog oglašavanja zbog nerealnih zahtjeva usklađivanja i nedostatka alternativnih alata. Kako lokalne platforme napuštaju taj prostor, nacionalne kampanje gube ključni doseg, a birači izbor.
U obje zemlje agencije se suočavaju s pravnom neizvjesnošću – i to bez jasnih uputa iz Bruxellesa. U vrijeme kada čelnici EU-a glasno brane demokratske vrijednosti, uredba šalje suprotnu poruku.
EACA poziva na hitan dijalog s Europskom komisijom kako bi građani i dalje mogli pristupati raznolikim političkim informacijama. Kako bi se zaštitila pravičnost izbora, Komisija mora smanjiti teret usklađivanja za lokalne medije i agencije, pružiti jasna pravila o transparentnosti i odgovornostima te osigurati da svi politički akteri mogu pristupiti oglasnim kanalima i doprijeti do birača u slobodnom i otvorenom demokratskom okruženju.