Kako razumijevanje motivacije korisnika vodi do uspješnijih marketinških kampanja?
Dentsu je razvio alat dentsu x Motivations, temeljen na opsežnom istraživanju ljudskih motivacija koji pruža detaljan uvid u ponašanja korisnika društvenih mreža.
Protekla 2023. godina donijela je ponovno povećanje broja korisnika društvenih mreža, nastavljajući uzlazni trend proteklih godina. Tu se posebno istaknuo TikTok, koji je zabilježio impresivan rast od čak 24% u broju korisnika u usporedbi s prethodnom godinom, čime je učvrstio svoju poziciju među najbrže rastućim platformama.
Dok su Snapchat i X (bivši Twitter) jedine dvije mreže koje su zabilježile pad broja korisnika, Facebook je, unatoč očekivanjima, zabilježio iznenađujući rast od 5% i učvrstio svoju poziciju kao vodeća društvena mreža u Hrvatskoj.
Svaka društvena mreža je jedinstveni svijet sa svojim specifičnim korisnicima i njihovim motivacijama, a razumijevanje te motivacije na različitim društvenim mrežama ključno je za kreiranje efektivnih i ciljano orijentiranih marketinških strategija.
Pomoću alata dentsu x Motivations, dentsu Hrvatska istražio je ponašanje korisnika na društvenim mrežama.
Ovaj alat, temeljen na opsežnom istraživanju ljudskih motivacija, pruža dublji uvid u ljudsko ponašanje i istražuje ključne motivacije potrošača. To klijentima omogućuje bolje razumijevanje kupaca i učinkovitije povezivanje s ciljnom publikom.
U središtu istraživanja nalazi se teorija potreba, psihologa Henryja Murrayja, koja identificira ključne psihološke i biološke potrebe koje su temelj ljudske sreće i zadovoljstva. Na osnovu ove teorije, može se izdvojiti šest osnovnih motivacija koje oblikuju ljudsko ponašanje, a to su: uspjeh, privrženost, informiranost, posjedovanje, moć i ugled.
Razumijevanje motivacija korisnika za korištenje određene društvene mreže ključno je za kreiranje efektivnih i ciljano orijentiranih marketinških strategija. Ove informacije treba uzeti u obzir pri kreiranju sadržaja za pojedine mreže jer nam taj uvid može dati prednost pri odabiru materijala koji je maksimalno optimiziran prema potrebama korisnika mreže na koju je plasiran.
Temeljito razumijevanje motivacija korisnika dakle ultimativno dovodi do uspješnijeg oglašavanja na društvenim mrežama.
Korisnici različitih društvenih mreža imaju različite motivacije koje ih usmjeravaju prema određenim platformama. Istraživanja pokazuju da su najčešći korisnici, koji barem jednom dnevno posjećuju društvene mreže, uglavnom motivirani željom za informiranjem. Čak 76% njih je znatiželjno, vole istraživati i dijeliti svoje znanje s drugima, zbog čega najviše koriste platforme Facebook i YouTube. Optimizacija sadržaja prema ovim podacima poboljšava angažman i efikasnost kampanja na ovim mrežama, što ne znači da bi iste rezultate polučila na drugim platformama.
Nadalje, upravo ove dvije mreže iznimno su popularne među korisnicima koji konzumiraju sadržaj radi diskusije o istom s bliskim osobama, a njihova je najveća motivacija privrženost.
I dok će korisnici Facebooka i YouTube-a preferirati obrazovni sadržaj, osobe motivirane stjecanjem materijalnog češće će se naći na platformama poput Instagrama i Pinteresta, koje posjećuju na dnevnoj bazi. Ovo su istovremeno i korisnici koji često osjećaju potrebu za povremenim isključivanjem od tehnologije i društvenih mreža.
Kako najbolje doprijeti do korisnika koje motivira uspjeh i moć te kroz koju im platformu pristupiti? Znamo li da su ove motivacije najizraženije kod Generacije Z, zaključujemo da se prirodno uklapaju u profil tipičnog korisnika TikToka.
Osim platformi, potrebno je upoznati se i s temama koje motiviraju korisnike na konzumaciju sadržaja kroz društvene mreže i medije. Osobe motivirane moći zanimaju se za teme zdravog života na društvenim mrežama, dok oni motivirani uspjehom konzumiraju te sadržaje putem televizije i interneta.
Sistematizaciju ovih informacija olakšava podjela korisnika društvenih mreža u četiri osnovne kategorije: autori, komentatori, konektori (usmjereni na povezivanje s drugima) i promatrači. Autori stvaraju, dijele i objavljuju sadržaj te su često motivirani željom za postizanjem ugleda. Njima je važno kako se predstavljaju javnosti i kako održavaju svoju reputaciju. Sve ostale uloge na društvenim mrežama većinom ispunjavaju ljudi motivirani informiranošću, koji rado istražuju ono što ih zainteresira te dijele svoje znanje s drugima komentirajući sadržaj.
Marketinške strategije koje uzimaju u obzir ove motive pružaju značajnu konkurentsku prednost, omogućujući brendovima da dublje razumiju svoje korisnike i prilagode svoj pristup kako bi zadovoljili njihove specifične potrebe i interese. Razumijevanje motivacija korisnika nije samo korisno već je i neophodno za postizanje vrhunskih rezultata u dinamičnom svijetu digitalnog marketinga.
Sve ove zanimljivosti o motivacijama korisnika i mnoge druge zanimljive podatke prikupila je grupa za marketinško komuniciranje, dentsu, putem istraživanja dentsu x Motivations i CCS Panel alata.
CCS Panel temelji se na sveobuhvatnom upitniku provedenom na više od 70 tržišta diljem svijeta, uključujući Hrvatsku, s uzorkom od 2000 ispitanika u dobi od 15 do 64 godine. Upitnikom se prikupljaju razni sociodemografski podaci, stavovi, navike i interesi potrošača. Istraživanje je provedeno u potpunosti anonimno, u skladu s načelima GDPR-a i etičkim smjernicama, posebno kod sudjelovanja maloljetnika uz osiguranje zaštite njihovih prava i dobrobiti.
CCS Panel razvijen je unutar dentsu grupacije kao jedan od alata dentsu Data Labs, divizije koja se bavi analizom podataka i pružanjem usluga temeljenih na podacima poput dubinskih istraživanja ciljne skupine, kreiranja potrošačkih persona, vizualizacije podataka, analize tržišta i drugih proizvoda.
Želite li saznati više o specifičnostima različitih ciljnih skupina, njihovim demografskim karakteristikama i navikama, te tako obogatiti svoje poslovanje, obratite se na [email protected].