Razbijanje tabua o menstrualnom siromaštvu – izdvajamo iz programa Woman.Comm konferencije
Kao inovativan događaj koji će prikazati moć i snagu komunikacije, Woman.Comm konferencija ima posebnu čast predstaviti vam jednu od ključnih tema o kojoj će se raspravljati na ovogodišnjem događaju – menstrualno siromaštvo.
Ova tema nije samo relevantna, već i neophodna za razumijevanje i promicanje društvenih promjena koje želimo postići. Da bismo vam približili ovu važnu temu, donosimo vam ekskluzivan intervju s gošćom govornicom Ivom Stefanovski Horvatić. Njezino strastveno zalaganje u borbi protiv menstrualnog siromaštva kroz svoj rad s Libresse brendom ostavlja dubok i trajan utisak.
U ovom intervjuu, saznat ćete više o Ivinim iskustvima i projektima koji su potaknuli pozitivne promjene u području menstrualnog siromaštva, o temi i problemu koji će nam Iva predstaviti 24. i 25. listopada u hotelu Hills u Sarajevu. Također, otkrit ćete kako komunikacija može igrati ključnu ulogu u razbijanju tabua i poticanju na akciju u društvu.
Kako se osjećate povodom sudjelovanja na Woman.Comm konferenciji u Sarajevu? Jeste li ikada bili prije u Sarajevu i što očekujete od ovog iskustva?
Izuzetna čast mi je biti, ne samo u Sarajevu, već i na Woman.Comm konferenciji. Posjet Sarajevu, nije prvi, ali sudjelovanje na Vašoj konferenciji jest, stoga uzbuđenja ne manjka. Radujem se i vjerujem da ću imati priliku upoznati nove, zanimljive i inspirativne osobe, čuti neka nova iskustva i družiti se sa svima Vama.
Koje ključne poruke ili ideje želite prenijeti publici na Woman.Comm konferenciji?
Mi žene, unazad par godina, postajemo sve glasnije, što me neopisivo veseli. Priličan je broj regionalnih događanja koja okupljaju većinom žensku populaciju. Družimo se, razmjenjujemo iskustva, bodrimo jedna drugu i vlastitim primjerima pokazujemo da možemo drugačije, bolje, smirenije i ljepše.
Oduvijek sam vjerovala da žene posjeduju izuzetnu snagu i ljepotu, što god to pojedinoj od nas predstavljalo. U stanju smo pomaknuti planine po potrebi, izboriti svoje bitke, pronaći svoj mir, kretati se kroz život transparentno, bez cenzure, ponosno, penjati se i padati, i opet kretati iz početka. Zašto ovo ističem? Libresse brend priča sličnu priču, priču o ženama, snažnima, a nježnima, uspješnima i manje uspješnima, sretnima i stvarnima, a ja tu priču istinski živim već više od 6 godina.
Prvi smo, globalno, krvi vratili crvenu boju! Sjećate se da su do tada svi proizvođači higijenskih potrepština u propagandnim porukama koristili plavu tekućinu kako bi pokazali moć upijanja proizvoda. Prvi smo progovorili o emocijama s kojima se žene nose kroz život, od prve menstruacije, preko trudnoće, pobačaja i poroda, majčinstva i menopauze u konačnici. Bez cenzure, stigmi, osjećaja nečistoće, skrivanja, vičemo riječ menstruacija, jer ona nije sramota, ne zovemo ju više “onim danima u mjesecu”, “stvarima” ili sličnim nazivom, jednom riječju rušimo tabue!
Regionalno, prvi smo ozbiljno, jasno i glasno progovorili i o problematici menstrualnog siromaštva, koje je prisutno danas, u Hrvatskoj, u 21. stoljeću. Za Hrvatsku znamo da je problem prisutan, pitam se, ne da li postoji, već da li je ovaj gorući problem još više izražen u BIH, Srbiji ili Sjevernoj Makedoniji.
Možete li podijeliti neke primjere ili projekte iz svog rada koji su doprinijeli promjeni u području o kojem ćete govoriti?
Libresse je prošle godine pokrenuo kampanju “V za vaginu” koja je izazvala pozitivan odjek u javnosti, slijedom poraznih rezultata istraživanja Udruge za ljudska prava i građansku participaciju PaRiter iz 2020. godine.
Kroz navedenu kampanju donirali smo preko 150.000 uložaka u ukupno 34 učenička doma diljem Hrvatske. Početak i solidna baza za nastavak u ovoj godini, što smo naravno i učinili, podižući ovu priču na još višu razinu.
Točno godinu dana nakon početka prve kampanje, pokrenuli smo drugu “Tebi za mjesec, njima za cijelu godinu”, zajedno s našim partnerima projekta, Ministarstvom rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike i CROATIA poliklinikom. Cilj ovogodišnje kampanje bio je osigurati godišnju zalihu uložaka te besplatan ginekološki pregled za djevojčice bez odgovarajuće roditeljske skrbi.
Koji su ključni koraci ili strategije koje preporučujete pojedincima ili organizacijama za postizanje napretka u području teme koju pokrivate?
Teme o kojima se malo govori, trebaju prije svega bazu, kvantitativne pokazatelje koje treba iznijeti. U našem slučaju, u trenutku kad smo kreirali kampanju ta baza je već postojala zahvaljujući udruzi PaRiter, stoga je naš zadatak bio priča, počeli smo pričati, naši ambasadori su počeli pričati, ljudi su se počeli odazivati, riječima podrške i pohvale. Javnost nas je vidjela i čula jer smo bili zaista glasni!
Možete li podijeliti neka istraživanja ili trendove koji podržavaju vaše stavove o temi o kojoj govorite na konferenciji?
Prema istraživanju udruge PaRiter, čak trećina žena u Hrvatskoj (33 %) prisiljena je štedjeti na ulošcima, 10 % njih nije u mogućnosti kupiti dovoljno uložaka kako bi ih redovito mijenjale, a 3,6 % žena uopće si ne mogu priuštiti higijenske proizvode pa umjesto njih koriste gaze, krpe, izrezane tkanine, čarape, toaletni papir, pa čak i pelene. Ovdje govorimo o jednom on-line istraživanju, na uzorku od 6.000 žena.
Zabrinjavajuća činjenica jest da su brojke i puno gore, s obzirom na to da najugroženije skupine nisu ni imale mogućnost pristupa istome. Udruga PaRiter je također svjesna navedene činjenice te su najavili da će iduće godine organizirati terensko istraživanje.
Koje su vaše nade ili očekivanja od Woman.Comm konferencije i kako mislite da će ona doprinijeti širem društvenom kontekstu?
Već sam spomenula čemu se veselim što nekako i je u skladu s mojim očekivanjima od Konferencije. Također, ukoliko ista problematika postoji i u BIH, nadam se da ćete početi pričati, istražiti, biti glasni, učiniti nešto veliko, ponukani primjerom, na koje načine se Libresse bori s ovim gorućim problemom. Cilj nam je promjena i boljitak za one kojima je prijeko potreban, za dostojanstven život.
Kako biste opisali snagu komunikacije u postizanju promjena? Možete li podijeliti primjere gdje ste vidjeli pozitivan utjecaj komunikacije na društvene promjene?
Komunikacija je ključ, rekla bih. U Hrvatskoj smo svjedočili dvjema pozitivnim promjenama koje pripisujemo uspješnosti naše prošlogodišnje kampanje.
Jedan od prvih koraka Vlade u borbi protiv menstrualnog siromaštva bilo je smanjenje PDV-a na higijenske potrepštine, s tadašnjih 25 % na 13 %.
Drugim korakom su otišli još dalje. Naime, Vlada RH odlučila je ove godine osigurati milijun eura školama i skloništima za žene žrtve nasilja, za nabavku higijenskih potrepština, što je zaista velik doprinos.
A Libresse kao tržišni lider ima obvezu i zadovoljstvo nastaviti i put i borbu, iduće godine uz još veći potporu lokalnih institucija.
Saznajte više o Ivinim naporima u borbi protiv menstrualnog siromaštva i pridružite se Woman.Comm konferenciji kako biste rasvijetlili mnoge druge aspekte moći komunikacije u različitim sferama života.
Prijavite se za sudjelovanje na konferenciji na linku, gdje vas očekuju inspirirajuće teme i značajne diskusije koje će proširiti vaš pogled na komunikaciju i njezinu ulogu u oblikovanju boljeg društva.