Istraživanje o izloženosti djece linearnom, nelinearnom i online marketingu HFSS hrane

Europska komisija objavila je 7. kolovoza istraživanje o izloženosti djece (<18 godina) linearnom, nelinearnom i online marketingu hrane bogate mastima, soli ili šećerom (HFSS).

U istraživanju se gledalo koliko su djeca bila izložena HFSS oglasima, koju vrstu oglasa vide, ako su posebno ciljani, u kojoj su mjeri takvi oglasi njima privlačni, itd. Ishod studije vjerojatno će se koristiti za razvijanje alata za smanjenje izloženosti djece HFSS oglasima te će se uključiti u ocjenu trenutne strategije EU-a za pretilost djece.

HFSS hrana i piće razvrstani su na temelju Nutrient Profile Modela (NPM) europskog ureda Svjetske zdravstvene organizacije, dodatno prilagođenog na način koji definira više cjelovitih kategorija kao što su HFSS. U obzir su uzeti i oglašavanje određenih proizvoda i promocija HFSS brendova.

Ključni nalazi

– Na temelju pasivnog mjerenja, 1,7 % oglasa koji su djeci prikazivani na internetu odnosilo se na prehrambene proizvode. Međutim, od tih 64 % odnosilo se na HFSS proizvode. Usporedbe radi, izloženost odraslih oglasima za hranu i piće iznosi 1,3 %, od čega se 74 % odnosi na HFSS proizvode.

– Studije avatara (avatar studies) pokazale su da je 66 % oglasa za hranu prikazanih dječjem avataru (simulirajući profil djeteta mlađeg od 12 godina) bilo za HFSS proizvode, u usporedbi sa 70 % za avatar za odrasle.

– YouTube se pokazao kao primarni izvor internetske izloženosti oglasima za hranu kroz pasivno praćenje i studije avatara.

– U svim linearnim i nelinearnim oglasima 48 % je sadržavalo elemente koji su se smatrali privlačnima djeci. Samo 12 % sadrži elemente koji su prvenstveno privlačni djeci mlađoj od 12 godina.

– U 2017. godini na TV -u HFSS oglasi su činili su 66 % svih oglasa za hranu i piće. Od toga su “sweet snacks“ bili najznačajnija kategorija (25 %). Rezultati za 2017. prema dobnim skupinama su sljedeći:

  • Djeca u dobi od 4 do 12 godina u prosjeku su vidjela 1.719 HFSS oglasa; ili 4,71 oglasa dnevno
  • Djeca u dobi od 13 do 17 godina u prosjeku su vidjela 1.677 HFSS oglasa; ili 4,59 oglasa dnevno
  • Odrasli su u prosjeku vidjeli 3.347 HFSS oglasa; ili 9,17 oglasa dnevno

Detaljnijoj analizi nalaza pristupite ovdje.