Intervju s Davorom Bruketom i Nikolom Žinićem, kreativnim direktorima agencije Bruketa&Žinić OM

davor_nikolaFitness ili yoga: Nikola: yoga Davor: hodanje

Zdrava hrana ili fast food: Nikola: zdrava hrana Davor: bio&bio

Knjiga ili e-book: Nikola: knjiga Davor: knjiga

Made in Cro ili svjetski brendovi: Nikola: oboje Davor: Made in Cro

Obitelj ili karijera: Nikola: oboje Davor: obitelj

Party ili mirno druženje doma: Nikola: oboje Davor: spavanje

More ili skijanje: Nikola: oboje Davor: spavanje

Davore, Nikola, kako bi jedan drugog opisali u tri riječi?

Nikola Žinić: Davora se ne može opisati u tri riječi 🙂
Davor Bruketa: Lijep, šarmantan i pametan 🙂

U svojim dugogodišnjim uspješnim karijerama dobitnici ste zavidnog broja nagrada diljem svijeta. Na koje ste najponosniji, koje su vam najdraže i zašto?

Nikola Žinić: Najponosni smo na dva globalna priznanja, prvo je ono američkog Advertising Agea koji nas je proglasio najboljom malom internacionalnom agencijom 2013. godine, zato jer to priznanje objedinjuje sve što radimo, kreativnost i učinkovitost naših projekata, pristup poslu, agencijsku kulturu i poslovni razvoj. Također smo ponosni na titulu druge najučinkovitije nezavisne agencije globalno prema Effie indexu 2012. godine.

Davor Bruketa: Kristalna kocka na Art Directors Club New York i Best of the Best na London International Awards – ova druga zato jer te onda LIA pozove u žiri, plati business class let u Las Vegas gdje te dočeka limuzina i tjedan dana spavaš u najboljem hotelu u Las Vegasu.

Možete li nam opisati koju kampanju vam je bilo najzanimljivije raditi, a koju najteže?

Nikola Žinić: Mogu samo reći općenito – najzahtjevnije je doći do kvalitetnog insighta na kojem se temelji cijela kampanja. Kad se jednom dođe do toga, sve ostalo je zabavno i jednostavnije.

Davor: Slažem se s Nikolom.

Član ste raznih svjetskih žirija i dodjela nagrada, koje vam je iskustvo ostalo u najboljem sjećanju i zašto? Koliko se svjetska natjecanja razlikuju od domaćih, koliko smo mi zapravo daleko ili blizu od svjetskih trendova?

Nikola Žinić: Na žiriranjima međunarodnih natjecanja sam shvatio kako mi ovdje radimo zapravo dobro i imamo slične probleme i procese. Po idejama možemo parirati svjetskim projektima, ali zaostajemo u njihovoj produkciji i realizaciji, a nedostaje nam hrabrosti za ulazak u nešto drugačije i inovativnije. Osim toga, na žiriranjima mi je super čuti kreativce iz cijeloga svijeta kako razmišljaju, analiziraju i što smatraju dobrim, a što lošim. Sviđa mi se kako se o svakom projektu bez obzira čiji je ravnopravno, otvoreno i iskreno razgovara te kako svi ulaze u žiri s dobrim namjerama, što se ne može reći za žiriranja u Hrvatskoj. Kod nas gotovo da i nema kvalitetne rasprave. U međunarodnim žirijima uloga predsjednika je puno jača, predsjednik žirija ima veći autoritet i garantira kvalitetu i ugled natjecanja.

Davor: Volim žirije gdje predsjednik ima glavnu riječ i odgovara svojim imenom i autoritetom za rezultat.

Poznato je da je Bruketa&Žinić jedna od rijetkih hrvatskih agencija koja vodi uspješno poslovanje i izvan granica lijepe naše. Koje vam je tržište bilo najzahtjevnije, a koje najpristupačnije i zašto? Je li otvaranje podružnica u inozemstvu ispunilo Vaše zadane ciljeve i očekivanja?

Nikola Žinić: Svako tržište je specifično i razlikuje se po fazi razvoja. U Azerbajdžan smo stigli dok je tamošnje tržište bilo slabije razvijeno od našega i gušt nam je biti dio tog procesa razvoja i da tome možemo doprinijeti svojim iskustvom. Pristup oglašivača je tamo puno drugačiji, međutim oni se vrlo brzo mijenjaju, napreduju i sustižu Zapad. Stižu veliki svjetski brendovi čiji brend menadžeri znaju što rade, a za neke sada i sami imamo priliku raditi, primjerice za Ferrari, Lamborghini, Fuji, Samsung, Hyundai, P&G itd. Austrija je s druge strane puno razvijenija od nas i tu još tražimo svoj put, što nam je opet drugačiji izazov. Srbija je slična našem tržištu i tamo smo ušli u partnerstvo s agencijom Popular koja je već imala izgrađenu poziciju pa ih je ovo partnerstvo samo osnažilo. Za sada ispunjavamo sve zadane ciljeve, ali treba biti strpljiv i graditi posao korak po korak, ne biti nestrpljiv i raditi krive poteze. Na svakom novom tržištu treba vremena da se razviješ i pozicioniraš, stekneš neku reputaciju i autoritet, da dođeš do klijenata za dugoročnu suradnju. U Azerbajdžanu nam je trebalo 4 godine da dođemo do tog statusa.

Davor: Slažem se s Nikolom.

Koliko vam je jezična barijera predstavljala problema u nastupu na strana tržišta?

Nikola Žinić: Jezik nam nije predstavljao neku posebnu barijeru. Mi često razmišljamo na engleskom, ponekad se desi da prije izbacimo ideje, insighte i slogane na engleskom nego na hrvatskom pa to lakše prenosimo lokalno. Kulturne razlike su možda veća barijera za koje treba vremena da se nauče, i uče se postepeno kroz posao. S druge strane ponekad je prednost kada dolaziš izvana i drugačije gledaš na stvari, i prije uočiš rješenje jer imaš nov i neopterećen pristup. Potrebno je upoznati lokalnu kulturu i običaje da bi znao bolje komunicirati.

Davor: Slažem se s Nikolom.

Uz mnoge agencijske obaveze, vrijeme ulažete i u Dane komunikacija kao članovi Organizacijskog odbora festivala. Možete li s nama podijeliti svoje dojmove ovogodišnjeg festivala i iskustvo iza ‘kulisa’?

Nikola Žinić: Jako volim Dane komunikacija jer mi je osim dobre zabave to jedina prilika da radim u istom timu s najboljima iz cijele branše. Obično smo si konkurencija, a ovdje se svi skupimo sa svojim vještinama za istu stvar, napredak naše industrije. To je baš gušt. Drago mi je da smo Dane komunikacija u tako kratkom roku uspjeli pretvoriti u relevantan festival. Festival je odličan, naravno da uvijek može bolje, ali mislim da neko vrijeme može ovako funkcionirati dok ne dođe vrijeme za izmjene. Kada Dane komunikacija usporedim s festivalima u regiji pa i šire, mislim da se ovaj festival ističe kvalitetom i da uspijeva u glavnim ciljevima, a to su dobra edukacija i zabava.

Davor Bruketa: Dani komunikacija su jedan od rijetkih malih festivala koji ima solidan edukacijski program i to zahvaljujući entuzijazmu pojedinaca iz organizacije festivala.

Nikola, ove godine bili ste član žirija Euro Effie natjecanja… Kako biste usporedili domaće i europsko iskustvo te smatrate li da postoje kampanje koje su se trebale prijaviti na navedena natjecanja i koje zaslužuju određeni spotlight, a koje nisu „dobile šansu“?

Nikola Žinić: Kod nas se nažalost još uvijek ne pišu dovoljno kvalitetni case studies kakvi mogu konkurirati na Euro Effies. Čak me i na Euro Effies iznenadila loša kvaliteta nekih studija slučaja velikih brendova. Mi trebamo učiti pisati kvalitetne studije slučaja, jer naše kampanje imaju rezultate, ali način na koji se prezentiraju nije adekvatan. Na Euro Effie se prijavljuju kampanje koje su bile prisutne na više europskih tržita. Naše kampanje ovdje podbacuju jer se ne traže zajednički insighti za sva tržišta i još uvijek se mnogočemu pristupa stihijski. Žiriranje Euro Effiesa dalo mi je uvid u to gdje smo mi kao agencija i kao tržište. Mislim da ih brzo možemo sustići ako ćemo kvalitetno pristupiti kampanjama.

Davore, otvorene su prijave za novu sezonu BalCannesa, projekta koji je velikim dijelom vaša ideja, vaša beba, kako bi mogli reći. Kako se razvijao ovih godina, po čemu se razlikuje od ostalih budućnosti?

Davor Bruketa: BalCannes je regionalna inicijativa i odgovor na činjenicu da se tržište regije otvorilo u svakom smjeru za sve bolje reklamne agencije. To je mjesto gdje se reklamne agencije izravno prezentiraju potencijalnim klijentima, i mjesto gdje se oglašivači izravno susreću s recentnom regionalnom marketinškom praksom i gdje mogu jednostavno dobiti uvid o njoj, kako bi im se olakšao izbor agencije koja najviše odgovara njihovom brendu. BalCannes mora ostati najednostavniji način da agencije dođu do oglašivača i obratno. BalCannes ne smije postati kreativni festival, mora ostati fokusiran na oglašivače i njihovu potrebu da pronađu najbolju agenciju za sebe.

Kao član Uprave HURA-e intenzivno radite na brojnim projektima i inicijativama… koju biste ocijenili najvažnijom do sada?

Davor Bruketa: Najvažnija inicijativa HURA-e su edukacije How2Wow koje za pristupačne kotizacije omogućavaju širokom broju ljudi redovnu stručnu edukaciju i upravo je taj obrazovni program najveća vrijednost i za agencije i oglašivače. Natjecanja i revije poput IdejeX i BalCannesa važne su za vidljivost i ugled struke u javnosti.