Intervju Anamarija Juraković, Izvršna direktorica, Advans

anamarija-jurakovic

Ljeto ili zima: Može oboje…
Psi ili mačke: Definitvno psi
Kino ili kazalište: Kazalište
Obitelj ili karijera? Obitelj
Party ili mirno druženje doma? Party u pidžami kod kuće
Zdrava hrana ili fast food: Zdravo (bar se trudim)

Po čemu bi izdvojili Vašu agenciju Advans kao drugačiju i posebniju na tržištu? Koja je bila glavna ideja iza svega tada kada ste je osnivali, kakva su bila vaša očekivanja i želje?

Od samog starta, a evo bliži nam se deseti rođendan, ideja je bila stvoriti stabilnost u smislu pozicije na tržištu za sve nas u agenciji, dobru radnu atmosferu, poticajno okruženje i team work bez prisutnog egotripa. Od samog početka imperativ je na iskrenom i transparentom odnosu sa klijentom, to je baza za sve.

Vjerujem da je to energija koja se osjeti i stvarno vjerujem da su neki naši klijenti od samog početka (između ostalih faktora) i zbog takvog odnosa još uvijek s nama. Sada kada se osvrnemo unatrag sretni smo s pozicijom na kojoj se sada nalazimo i puno toga vidimo i očekujemo za sebe u budućnosti. Nismo pretenciozni, mislim da smo poprilično realni u takvim očekivanjima. U ovoj aktualnoj godini smo otvorili urede u Beogradu i Sarajevu te smo sretni i zadovoljni s razvojem u regionalnom smjeru koji nam omogućava bolji service za naše hrvatske klijente koji s nama rade i regiju. Također i sretni smo i sa uzlaznom putanjom poslovanja tih dvaju novih ureda te cijelom nizu lokalnih klijenta sa tih tržišta sa kojima smo započeli suradnju. Tržište je usred krize koja nas je strašno sve pogodila imperativ stavilo na cijenu te odnos klijenata, agencija i medija ponekad većinu vremena izgleda kao najobičnija trgovina. Ipak, mi nismo nikada dvojili da se kvaliteta ipak isplati i da kontinuirana ulaganja u kvalitetu naše usluge i naš team moraju dati stabilnost i održivo poslovanje. U svakodnevnoj praksi uvijek nastojimo ići prema boljem rezultatu sa svakim klijentom i svakim budgetom bez obzira na veličinu. Od samog početka, dakle još prije krize, svakog klijenta smo uvijek tretirali jednako, bez obzira na veličinu i budžet; danas, u ovim vremenima, svim agencijama je bitan svaki pa čak i vrlo mali budžet, no mi doista nikada nismo imali A i B teamove te A i B klijente. Naši klijenti, suradnici i partneri na tržištu to znaju. Mislim da je filozofija da stojimo čvrsto na zemlji bez obzira da li nam je godina rasta ili godina pada utjecala na našu stabilnost kroz proteklo desetljeće.

Nedavno je objavljena HURA-in AdEx, procjena potrošnje u zakup medijskog prostora u Hrvatskoj. Pad ulaganja je ublažen, a digital i dalje raste. Što mislite o tome?

Mislim da ti posljednji podaci pokazuju okvirni realni trend tržišta. Puno se piše na sve strane o rastu digitalnog oglašavanja, a netko tko nije insider u ovom poslu bi mogao pomisliti da se tu radi o velikim promjenama i o velikim budgetima. No, nažalost to nije tako. Još smo uvijek daleko od aktualnih globalnih trendova. Televizija je još uvijek broj jedan medij koji povlači najviše budžeta. U neku ruku to je opravdano s ekonomskom situacijom i navikama potrošača, no u drugu ruku to je preslika sporog reagiranja svih tržišnih aktera na promjene ponašanja potrošača i na globalne trendove. Činjenica je da tržište ne pokazuje trend oporavka, ali ipak nema velikih padova i rezanja budžeta (barem ne kada se gleda cjelovita slika, određene niše uvijek mogu odstupati o općeg smjera). Rekla bih da se naglasak stavio više nego ikad na optimizaciju i fragmentaciju što je rezultiralo drugačijom i više koncentriranom alokacijom budžeta prema nekim medijima. Ne treba posebno napominjati da će digitalni mediji i dalje rasti. Došli smo do faze da možemo reći da je on line fenomenalan način za komunikaciju i predstavljanje doslovce bilo čega, neovisno o industriji, proizvodu i targetu. Nadam se da će svi postati s vremenom sve svijesniji da je on line jako živ medij, koji se stalno mijenja, traži stalno praćenje, a copy/paste varijante i tradicionalni media planovi koji idu na sigurno tu nemaju mjesta i ako ih primjenjujemo radimo grešku i za sebe i za klijente. Bitno je imati priču i sadržaj, tada možemo napraviti stvarno dobru on line kampanju i općenito na taj način postići korak naprijed i za klijenta, ali i u smislu napredovanja cijelog on line tržišta. Često vidimo kampanje sa bannerima koji su na portalima po „defaultu“ jer je to sad jako in i bitno je da u media planu bude i web, no u tim slučajevima bolje da weba nema jer klijent potroši budget, banner se prikaže, klikova je malo, konverzija još manje i nitko ne želi komentirati rezultat, a cijela priča se mogla i drugačije izvesti.

Bolja komunikacija između strana uključenih u digital priču, više edukacije i on line integracija će u budućnosti utjecati na daljnji razvoj i korištenje digitalnih medija u kampanjama.

Kako biste općenito ocijenili trenutno stanje u medijima u Hrvatskoj?

Višegodišnji je trend da imamo prisutan trend pada printa, rasta interneta te fragmentacije televizijskih gledatelja. Tome možemo pridružiti jačanje search-a, social-a i mobilnih platformi. Naše tržište je sporo reagirajuće na promjene i još uvijek funkcionira poprilično tradicionalno. Time i tradicionalni mediji i dalje dobro funkcioniraju te klijenti i agencije teško odustaju od tradicionalnih koncepata u media planovima. Činjenica je da se taj pristup prema tradicionalnim medijima „modernizirao“ te se redovito integrira s raznim on line platformama.

Živimo u vremenu konstantno smanjujućih budžeta i to utječe na sve aktere tržišta, odnosno i na same medije te njihov nastup prema agencijama i klijentima. Bez obzira na krizu, velik broj medija uspijeva opstati na tržištu prilagođavajući se uvjetima i budžetima oglašivača. Danas je svakom mediju svaki budžet bitan i to je dobro za oglašivače jer im je omogućeno da izvuku maksimum za svoj budžet. Nažalost, mali mediji i male medijske niše i dalje teško prolaze s obzirom da mali budžeti traže maksimalizaciju i većina budžeta uvijek ode u „mainstream“ segment medijskog tržišta zbog neisplativosti onih manjih medijskih kanala.

Koliko komunikacijski sustav danas zaista ima utjecaja na potrošače? Da li smo postali osvješteniji ili i dalje padamo na lijepe riječi i slike u oglasima?

Apsolutno je da oglašavanje ima utjecaj i nije izgledno da će postojati jači način utjecaja mimo onog putem medijskog prostora. Klijenti to osjete i na svojim leđima u trenucima kada uslijed rezanja troškova režu i marketing budžete te imamo cijeli niz realnih primjera koji pokazuju da oslanjanjem na neku drugu platformu ne možemo održati poslovanje na zadovoljavajućoj razni. Tu se naravno često postavlja pitanje isplativosti investicija kod nekih proizvoda ili brandova koji traže puno, a ne mogu toliko vratiti, ali zahvaljujući novim digitalnim pristupima svima je omogućeno da na sebi dopušten način oglašavaju i obraćaju se svojim kupcima. Potrošači su posve svjesni samih sebe i svojih potreba te načina, mjesta i proizvoda kako, gdje i kojim putem ih mogu namiriti te je naš zadatak da komuniciramo prema potrošaču tako da ga targetiramo, ali ne trigeriramo na negativan i previše push način. U prirodi je potrošača, a time i čovjeka i njegove svijesti općenito, da će prije kupiti ili pogledati proizvod koji mu je putem medija promoviran i na neki način serviran, nego da će odabrati nešto šta je nepoznato ili pak neprivlačno. To je činjenica koja ću uvijek tu biti, ono što se konstantno mijenja je način komunikacije i promocije. Potrošači nisu više naivni i jako su educirani, on line svijet im je to omogućio i teško ćemo nešto nekome prodati samo na bazi lijepog i zgodnog oglasa i zanimljive poruke. To nam je samo mali dio priče, bitna je cjelovita slika koju naš potencijalni kupac odmah istražuje nakon šta vidi naš oglas. Danas smo na tržištu svi svjesni toga da baza prodaje ne može biti jednokratni efekt dobrog oglasa koji je dao feedback, još je bitniji prozvod u smislu kvalitete i supporta koji pruža kupcu.

Što je ključno u razvoju novih ideja i mogućnosti za pametnije oglašavanje?

Analiza i opet analiza. Prije kampanje, tijekom i poslije naravno kako bismo ne samo vidjeli što smo i kako učinili već da znamo šta trebamo u idućoj kampanji bolje učiniti ili pak promijeniti. Metrika je tu ključna, treba mjeriti sve što god se može kako bismo imali što više inside informacija o tome što je utjecalo na ostvarivanje zadanih targeta, a što je podbacilo. Nama u agenciji je to izuzetno bitno, što više specifičnih podataka o samom klijentu i o konkurentima to bolje, time ćemo prije naći uspješan i optimalan put za plasiranje budžeta. Stvar masovnih poruka i masovnih medija koji su baza kampanje je i na našem tržištu stvar prošlosti a o globalnom tržištu da ne govorim. Bitno je da klijent poznaje svog potrošača, svoju nišu kojoj se obraća, a naš posao je da predložimo najefektniji i najekonomičniji način da dođemo do te skupine ljudi koje targetiramo. Kreativa i sadržaj su tu također izuzetno bitni i povezani s medijskim nastupom prilikom promocije. U nekim branšama i kod nekih proizvoda, ali i kod malih i osjetljivih budžeta, isplati se istražiti i napraviti „pre-testing“ medija da vidimo da li imamo reakciju s druge strane i da li je to pametan put.

Suvremen način poslovanja i digitalni razvoj promijenili su ulogu marketinga. S kojim izazovima se Vi susrećete u tim promjenama?

Još ne baš tako davno klijenti su početkom svoje fiskalne godine odredili marekting plan i toga se držao i klijent i agencija. Sada više ne znam za takvog klijenta. Svi mi kalkuliramo i optimiziramo, ponekad i na tjednoj razini mijenjamo strateške planove i ciljeve. Taj potrošač kojem se svim želimo obratiti i do kojega želimo doći je sve zahtjevniji i svakodnevno se mijenja, očekivanja su mu sve veća, može i mora konzumirati sve više medija istovremeno. Zadatak nas koji radimo u ovoj branši je da pratimo te promjene u okruženju i pravovremeno na njih regiramo. Cilj nam je targetirati potrošača, naći ga gdje je, dovesti mu proizvod odmah i sad, što prije i što brže mu dati mogućnost konzumacije ukoliko je želi. Nema više klasičnih tradicionalnih kampanja, vrlo je malo klijenata na tržištu koji tako funkcioniraju i to su tada doista specifične branše koje si to mogu priuštiti. „Off the shelf“ riješenja komunikacije su u ozbiljnom agencijskom poslu odavno napuštena, prema svakom klijentu nastupamo „tailor made“. Kampanje traže multi medijsku intergraciju i sinergiju koja nas vodi prema što boljem ostvarenju KPI-eva. Rezultati kampanja moraju biti vidljivi odmah, odnosno čim prije, načini mjerenja rezultata kampanja se razvijaju i napreduju, a s time napreduje mogućnost brzih reakcija ako vidimo da pristup „ne radi“ i da trebamo novi push ili pak novi smjer u komunikaciji. Nije više dovoljan oglas i media plan, usklađujemo ATL i BTL više nego ikad prije jer plaćeni mediji su samo dio priče, integriramo ne samo on line i off line, već integriramo on line u različitim digitalnim segmentima kako bismo zatvorili krug i što bolje i tržišno više koncentrirano plasirali poruku prema potencijalnom kupcu i to s naglaskom na pravo vrijeme i pravo mjesto.

Smatrate li da na našem tržištu postoji favoriziranje velikih agencija naspram manjih? Kako gledate na cijelu situaciju?

Ne bih uopće rekla da je to univerzalna slika tržišta i ponašanja na našem tržištu. Čak bismo mogli komentirati da je to više bilo prisutno u vremenima prije krize kada se nije toliko gledalo na neke „sitnice“ kao šta su kvalitetan i brz medijski servis, uvijek dostupan account ili planner, smart planning s puno razmišljanja i pre(do)mišljanja i sl.. Tada se kod nekih klijenata smatralo prestižnijim i sigurnijim ako imaš „zvučnu“ agenciju. Sada kada se kod kampanje svaka kuna okrene nekoliko puta, slika i razmišljanje klijenata je ipak pomaknuto i drugačije te cijeli je niz klijenata na tržištu koji žele dobru uslugu i “value for money” u smislu medijskog planninga i nije im bitno koliko je velik ured, kako se zove agencija i koliko je zaposlenih u agenciji. Od veličine je puno bitniji faktor agencijsko iskustvo i poznavanje tržišta koje omogućava dobar client service i bazu za pregovore s medijima. Mi sebe smatramo srednje velikom agencijom s obzirom na broj klijenata i na broj zaposlenih. Tamo negdje prije desetak godina kada smo startali bili smo mala agencija, a kako sam od početka u agenciji mogu iz iskustva reći da nismo ništa lošije i manje kvalitetno radili svoj posao nego primjerice sada kada smo narasli, jer činjenica je da sa iskustvom agencija dobiva reference i time šansu za napredak. Kvaliteta i fer odnos prema klijentu i prema medijima je ključ tržišne pozicije i održivog poslovanja.

Jeste li optimistični u prognozama poslovanja agencija za iduću godinu?

Reći ću da nisam pesimistična ;). Ova kriza u kojoj trenutno živimo, pretočila se u neko standardno stanje. Nažalost, gospodarsko okruženje bi trebalo pokazati trend rasta pa bismo i mi u agencijama imali razloga za optimizam, no kako ne vidim da će nekih značajnih promjena u tom smjeru biti već iduće godine, izgledno je da se slika agencijskog poslovanja neće bitno mijenjati i da će i dalje u foksu biti pitchiranje i promjene u agencijskim portfeljima.

Kako ćete provesti ovaj ljetni godišnji odmor?

Tradicionalno na moru, kako imam Leu koja ima dvije godine većinu vremena ću vjerojatno provesti u plićaku sa kanticama radeći sve što ona želi.