Martina Sokač Saraga: “Uvjerena sam da je novi zamah u suradnji HGK i HURA-e jedini način da zajednički stavimo ovaj sektor na mjesto kojemu pripada u našem društvu i gospodarstvu“
Hrvatska gospodarska komora i na ovogodišnjem će BalCannesu pomoći unaprijediti razvoj domaće industrije, a tom smo prilikom odlučili saznati što prognoziraju i savjetuju za napredak tržišnog komuniciranja i povećanje izvoza kreativnosti.
Regija vrvi kvalitetnim projektima koji pomiču ljestvice kvalitete lokalno, a mnogi od njih pritom vrijedno rade na izvozu domaće kreativnosti po cijelom svijetu. BalCannes prepoznaje i nagrađuje najbolje radove naše industrije u cijeloj regiji, a HGK se i ove godine pridružuje u toj misiji, promiče vrijednosti korisne za cijelu zajednicu te pomaže razvoju domaćeg poduzetništva i izvrsnosti industrije. Povodom skorih zatvaranja prijava na BalCannesu, ali i vijesti o povećanju prihoda od pružanja usluga na inozemnom tržištu koje bilježe članice udruge HURA tijekom proteklih godina, razgovarali smo s gospođom Martinom Sokač Saraga, direktoricom Sektora za komunikacije HGK.
Osmo izdanje BalCannesa i ove će se godine održati uz potporu Hrvatske gospodarske komore. Projekt je to koji nagrađuje najbolje regionalne komunikacijske pothvate, a svojom podrškom HGK doprinosi unaprjeđenju razvoja domaće industrije. U čemu je, po vašem mišljenju, najveći značaj BalCannesa u Hrvatskoj i regiji?
Balcannes usmjerava pogled čitave regije prema najboljima u industriji. Time, osim priznanja izvrsnosti u simboličkom smislu, služi kao alat za lakši izvoz kreativnih agencija i pojedinaca na regionalno tržište. Sama manifestacija je prilika svim sudionicima da budu u žiži industrije te iz prve ruke dožive primjere najboljih i upoznaju se s njima.
Članice udruge HURA zabilježile su povećanje prihoda od pružanja usluga na inozemnom tržištu za 78 % u periodu od 2014. do 2017. godine, u čemu je neosporan pozitivan utjecaj HGK. Kako komentirate taj rast?
Trend rasta izvoza čitavoga gospodarstva pojačan je ulaskom u EU. Posebno raduje rast izvoz s višom dodanom vrijednosti s naglaskom na kreativne industrije i IT. Tvrtke su prepoznale mogućnosti novih tržišta, i neke su to iskoristile samostalno, a neke kroz strateška partnerstva. Ovo je najbolja potvrda njihove kvalitete i konkurentnosti na najzahtjevnijim tržištima. Glavni fokus HGK i dalje će biti poticanje i promocija izvoza, posebno industrija temeljenih na znanju i kreativnosti.
Signalizira li on dobru dugoročnu budućnost industrije tržišnog komuniciranja; kako ona utječe na cjelokupno gospodarstvo Republike Hrvatske?
To ilustrira dobru tržišnu poziciju, ali za sigurnu održivost se, kao i sve druge industrije, moraju svaki dan iznova potvrđivati i boriti. Posebno u industriji gdje su digitalizacija, disrupcija i moderne tehnologije najviše prisutni, gdje su promjene intenzivnije i češće nego u ostalim industrijama. Rast ove industrije djelomično upućuje i na početak promjene strukture našega gosodarstva s onog temeljenog na nižoj na višu dodanu vrijednost.
Koji su, po vašem mišljenju, izazovi s kojima se trenutno suočava industrija tržišnog komuniciranja u kontekstu rada na domaćem terenu, ali i izvoza?
Ni ova industrija nije imuna na problem nedostatka radne snage, koji nije samo industrijski ili nacionalni problem, već epidemija koja je zahvatila širi europski prostor. Ostale izazove poput digitalizacije, disrupcije uspješne će tvrtke vidjeti kao priliku. Mentalitet hrabrosti, umjesto straha uvijek je stvarao uspješne priče.
Na koje se načine domaća kreativnost može u još većem postotku plasirati na inozemnim tržištima?
Modeli rasta se ne razlikuju bitno po industrijama, ali je njihova provedba u ovoj industriji puno brža. Ono ovisi o poslovnim principima i filozofiji svake tvrtke, neke se odlučuju za samostalne nastupe na novim tržištima, što je mukotrpnije i teže, ali se zadržava kontrola u svom obliku, dok se drugi naslanjaju na partnerstva i suvlasništva s velikim igračima, čime brže i lakše dolaze do novih prodajnih kanala, tržišta i klijenata.
Vrijednost ove industrije konačno se prepoznaje i kod nas. Što se HGK tiče, revitalizirali smo Udruženje marketinga s novim aktivnostima i ciljevima koje su definirale članice. Osim podupiranja izvoza naša je važna uloga u javnom zagovaranju interesa industrije. Također mreža HGK, od predstavništva do naše povezanosti s drugim udruženjima i institucijama poput AHK, ICC, EEN… odlična je platforma za lakši proboj na vanjska tržišta.
Odnedavno Udruženjem marketinga predsjeda Božidar Abramović, ujedno i član Uprave HURA-e. Pod novim vodstvom, koji su idući koraci i planirane aktivnosti Udruženja?
Zavidno stručno i menadžersko iskustvo, jednako važno i voljni moment da se napravi nešto konkretno za struku, pokazuju da je Božidar Abramović prava osoba na pravome mjestu. Udruženje će, u narednom periodu, primarno raditi na boljoj legislativi marketinške struke. U tom smislu, Udruženje je aktivno uključeno u izradu mišljenja na relevantne prijedloge zakona, poput novog Zakona o elektroničkim medijima i novog Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima. Osim toga, važno je istaknuti da u Hrvatskoj gospodarskoj komori djeluje i Hrvatska međunarodna trgovačka komora (ICC Hrvatska) koja upravo radi na prijevodu novih, globalno prihvaćenih smjernica u području oglašavanja i tržišnog komuniciranjem, a koje poseban naglasak u ovom prijevodu stavljaju na digitalne medije i zaštitu privatnosti. Posebno me veseli novi zamah u suradnji HGK i HURA-e, uvjerena sam da je to jedini način da zajednički stavimo ovaj sektor na mjesto kojemu pripada u našem društvu i gospodarstvu.
Prijave za BalCannes, regionalnu reviju najboljih projekata komunikacijske industrije, otvorene su još kratko. Ne propustite priliku i prijavite svoje projekte – možda će baš oni biti uvršteni među 25 najboljih u regiji.