Digitalni porez – Komisija izdala novi porezni paket

Iako se očekuje dogovor oko digitalnog poreza na razini OECD-a do kraja godine, Europska komisija donijela je svoj porezni paket koji će utjecati na platforme i agencije. HURA nastavlja pratiti situaciju u ovome području s ciljem zalaganja za boljitak svih HURA-inih članica.

O čemu se radi

Komisija je najavila da neće brzati pri donošenju digitalnog poreza na razini EU-a ove godine, već će pričekati rješenje na razini Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD), čime je neizravno potvrdila da se to neće dogoditi prije predsjedničkih izbora u SAD-u (a vjerojatno ni netom poslije njih). Komisija se nada da bi porez na razini EU-a, koji bi mogao stupiti na snagu u siječnju 2023., donio Uniji 1,3 milijarde eura. U međuvremenu, OECD je predložio da se prvo postigne dogovor o drugom poreznom stupu (kojim se utvrđuje osnovica poreza na dobit) prije nego se nastave pregovori o prvom poreznom stupu (kojim se utvrđuje raspodjela poreza među državama), što je rezultiralo povlačenjem SAD-a iz pregovora.

Neovisno o tome, Komisija je ipak izdala svoj novi porezni paket s ciljem da oporezivanje postane pravednije i jednostavnije. Temelj paketa je ideja da se natjera platforme (poput Airbnba i Ubera) da izvještavaju nacionalna porezna tijela o proizvodima i uslugama dostupnima na njihovim platformama, a potom bi nacionalna tijela dijelila te informacije s poreznim tijelima EU-a.

Ured trgovinskog predstavnika SAD-a (USTR) najavio je (i u međuvremenu odgodio) uvođenje carinskih pristojbi od 25 % na francuske proizvode (šminka, sapuni, torbe), što bi koštalo Francusku 1,3 milijarde američkih dolara. Ova je odluka donesena kao pokušaj osvete Francuskoj zato što je uvela digitalni porez za koji SAD smatra da nepošteno cilja tehnološke kompanije sa sjedištem u SAD-u. Pristojbe će stupiti na snagu 6. siječnja 2021. kako bi se dalo vremena OECD-u da dođe do globalnog rješenja ili Francuskoj da odustane od svog poreza.

Google je uveo nove pristojbe za oglase plasirane u Ujedinjenom Kraljevstvu, Austriji i Turskoj, što predstavlja zabrinjavajući scenarij u kojem platforma želi prenijeti odgovornost sa sebe na svoje poslovne partnere, što također uključuje agencije. Više o Googleovim pristojbama pročitajte ovdje.

Zašto je to bitno za agencije

Digitalne usluge koje pružaju agencije (npr. plasiranje oglasa) vrlo bi vjerojatno podlijegale bilo kojem prijedlogu digitalnog poreza (bilo nacionalnom, globalnom ili na razini EU-a). Globalno bi rješenje, ovisno o njegovom obliku, moglo biti najbolje rješenje u smislu administrativnog opterećenja. Agencije bi u tome slučaju trebale poštovati samo jedan porezni sustav, a ne više njih. Već su sada mnoge države članice najavile ili implementirale nacionalne digitalne poreze.