EU Akcijski plan o dječjoj pretilosti – ograničavanje oglašavanja nezdrave hrane i pića

26. veljače 2014. godine, EU Akcijski plan o dječjoj pretilosti (The EU Action Plan on Childhood Obesity) je lansiran u Ateni na Konferenciji o zdravlju i fizičkoj aktivnosti, organiziran od strane grčkog predsjedništva EU-a.

Capture26. veljače 2014. godine, EU Akcijski plan o dječjoj pretilosti (The EU Action Plan on Childhood Obesity) je lansiran u Ateni na Konferenciji o zdravlju i fizičkoj aktivnosti, organiziran od strane grčkog predsjedništva EU-a. Akcijski plan, koji za cilj ima sprečavanje porasta pretilosti i gojaznosti u djece i mladih ljudi (0-18 godina starosti) do 2020. godine, obuhvaća operativne ciljeve za hranu i napitke namijenjene i marketirane djeci.

Navedeno uključuje:

  • razvoj nacionalnih prijedloga za limitiranje marketiranja i oglašavanja hrane djeci, baziranom na integriranom nutritivnom kriteriju razvijenog od strane Vlada,
  • proširenu verziju EU Prisege izvan njezine trenutne domene
  • i eliminaciju marketiranja hrane u školama.

Plan, razvijen od strane EU High Level Grupe za prehranu i fizičku aktivnosti (HLG – nacionalni predstavnici ministarstva zdravlja), nije primio potporu Nizozemske i Švedske temeljem manjka elemenata u Akcijskom planu te zbog predloženih akata koji bi trebali u tu svrhu potpasti pod odgovornosti država članica, a ne EU nadležnost.

Akcijski plan procjenjuje da će troškovi oboljelih od pretilosti obuhvaćati prosječno 7% nacionalnog zdravstvenog budžeta i uzrokovati 2.8 milijuna smrti po godini u EU. Pored odrednica pretilosti, Akcijski plan potvrđuje da „mladi ljudi u EU trenutno konzumiraju više brze hrane i zašećerenih napitaka, češće jedu izvan kuće i provode manje vremena za obiteljskih obrocima“ te da „pripremljena i procesirana hrana je dostupnija nego ikad prije i to u velikim porcijama“.

Plan prepoznaje značaj pristupa „cjelovitosti društva“ i potvrđuje ulogu privatnog sektora u doprinosu kroz volontersku akciju i multi-interesni pristup. Uz navedene točke, Plan poziva Europsku komisiju za provođenje EU Platforme za Akcijski plan o prehrani, fizičkoj aktivnosti i zdravlju kao ključni stup EU Strategije ishrane te daljnje angažiranje interesnih skupina u zadanom kontekstu. Kao rezultat, na sastanku je dogovoreno da će se interesnim skupinama dati 4 dodatna mjeseca, do sljedećeg sastanka High Level Grupe koji će se održati u lipnju 2014. godine, za doprinos Akcijskom planu.

Osam prioritetnih područja djelovanja Plana uključuje i „Restrikciju marketiranja i oglašavanja namijenjenog djeci“. Spomenuta istraživanja povezuju eksponiranje oglašavanja hrane sa razvojem nezdravih prehrambenih navika i gojaznosti, stoga Plan poziva odustale države članica na djelovanje u navedenom području, samim time što dokument EU Prisega, kao relevantna samo-regulirajuća inicijativa, teži k tome da se takva odgovornost „nastavi preispitivati i ojačavati“.  Naročito, trebali bi „ne samo ubrojiti televiziju, nego sve marketinške segmente, uključujući okolinu u dućanu, promotivne akcije, prisutnost interneta i aktivnosti društvenih medija.“

Glavni operativni ciljevi uključuju:

  • Osigurati da su škole oslobođene marketinga nezdrave hrane i pića

(cilj:  manje od 5% škola godišnje da prijavljuje „prekršaj“ po zemlji članici)

  • Definirati objedinjeni prehrambeni kriterij za restrikciju marketiranja hrane djeci

(cilj: do 2016. godine, po mogućnosti u cijeloj EU)

  • Postaviti prijedloge za marketiranje hrane kroz TV, Internet, sportska događanja i slično, fokusirane osobito na djecu ispod 12 godina starosti – što bi se moglo ostvariti u kolaboraciji s interesnim skupinama, na primjer, kao dio EU Prisege

(cilj: 30% država članica s preporukama i prijedlozima)

  • Ohrabriti poslužitelje medijskih servisa za držanje striktnih zakona poslovanja i ponašanja na audiovizualne komercijalne komunikacije namijenjene djeci glede hrane koja je manje zdrava opcija

(cilj: 80% zemalja članica s punom implementacijom Direktive o audiovizualnim medijskim servisima)

Sljedeći korak:

EU ministri zdravlja zemalja članica će biti zamoljeni da formalno prihvate Akcijski plan na ministarskom sastanku 20. lipnja. Spojeni sastanak EU Platforme i HLG-a će se održati 10. lipnja, na kojem će EACA predstavljati marketinšku i oglašivačku industriju te informirati svoje članove o ishodu. HLG će predvoditi upravljanje monitoringa i evaluacije Akcijskog plana, dok će Europska komisija isto tako surađivati sa Svjetskom zdravstvenom organizacijom (World Health Organization) za nadgledanje rezultata Akcijskog plana, koji će biti evaluiran do kraja 2020. godine. Međuvremena provjera Akcijskog plana će biti iznesena nakon tri godine (2017.).