HURA Media AdEx medijska potrošnja

HURA Media AdEx (Advertising Expenditure) je pojam koji se odnosi na potrošnju u zakup medijskog prostora u primarnim komunikacijskim kanalima i procjena je ulaganja u oglašavanje kod glavnih TV postaja, većih izdavača tiskovina i njihovih mrežnih izdanja, radija, i većih dobavljača vanjskog oglašavanja te općenito ulaganje u oglašavanje na internetu.

Podaci predstavljaju procjenu netto-investicije u ATL oglašavanje, odnosno zakup medijskog prostora po tipu medija u milijunima kuna prema stručnoj procjeni HURA-ina Odbora za medije. Podaci ne uključuju kreativu, produkciju i specijalne formate.

GodinaTVRadioTisakOOHOstaloInternetUkupno
2008950 25078522020302255
200979022561516520351850
2009. vs. 2008.-17%-10%-22%-25%0%17%-18%
201077021354515120361735
2010. vs. 2009.-3%-5%-11%-8%0%3%-6%
201176519045714015831650
2011. vs. 2010.-1%-11%-16%-7%-25%131%-5%
201270216338413512901484
2012. vs. 2011.-8%-14%-16%-4%-20%8%-10%
2013685125300130111071388
2013. vs. 2012.-2%-23%-14%-4%-8%19%-7%
201471513230712610,61171408
2014. vs. 2013.4%6%-7%-3%-4%9%1%
2015740130275128111681452
2015. vs. 2014.3,5%-1,5%-10,4%1,6%0%43,6%3,1%

Primarni izvori podataka za procjenu su:

  • MediaPuls (IpsosPuls)
  • AGBNielsen
  • FINA
  • Medijske agencije HURA-e

Metodologija TV

Baza za izračun vrijednosti oglašavanja je tzv. spot-lista (popis svih emitiranih spotova po televizijama u zadanom razdoblju) te pripadajuća ostvarena gledanost prema podacima AGBNielsena. Na ostvarenu gledanost primjenjuju se faktori koji utječu na cijenu (daypart-indeks, indeks dužine spota, sezonalnost, procijenjeni godišnji volumen).

Metodologija non-TV

Baza za izračun su podaci o brutto-vrijednosti oglasa prema MediaPulsu. Na brutto-iznose implementira se prosječni tržišni popust. S obzirom na ograničenu praćenost od strane istraživačke kuće, podaci za radio, OOH i internet korigiraju se na temelju agencijske procjene.

Prošlogodišnja procjena

Prema procjeni HURA-e, investicije u oglašavanje rastu drugu godinu zaredom. Oglašivači su u 2015. godini u zakup oglasnog prostora na primarne komunikacijske kanale, poput televizije, novina, magazina, radija, postera i interneta, uložili ukupno 1.452.000.000,00 kn što je 3,1 % više u odnosu na prethodnu godinu.

Također već drugu godinu zaredom internetsko oglašavanje bilježi velik rast, u odnosu na 2014. godinu porast je za čak 43,6 %. Porast je zabilježen i u segmentima televizijskog oglašavanja te klasičnog display-oglašavanja, dok je pad od -10,4 % zabilježen u ulaganju u oglašavanje kroz tisak, čime se ovaj negativni trend nastavlja i u odnosu na 2014. godinu.

Rezultate je prokomentirao Božidar Abramović, član Uprave HURA-e i voditelj medijske sekcije koja je pripremala HURA Media AdEx, istaknuvši: “Rezultati Media AdEx-a reflektiraju pozitivne pomake u našoj industriji za koje se nadamo da će se nastaviti i u budućnosti. Povećanje investicija oglašivača iznova potvrđuje važnost oglašavanja i dodane vrijednosti koju donosi njihovim tvrtkama i poslovanju. Čak je i zabilježeni pad investicija u oglašavanje u tiskovinama dijelom posljedica povećanja ulaganja u on-line oglašavanje kod istih izdavača.”

Podaci za 2015. godinu pokazuju nastavak dominacije oglašavanja na televiziji u ukupnom volumenu oglašavanja gdje televizija predvodi s udjelom od 51 %, nakon čega slijede oglasi u tisku s 18,9 % te internetsko oglašavanje  s udjelom od 11,6 %.