Marin Ostojić za IdejuX: Do dodjele nećemo znati pobjednike; mislim da je iščekivanje važan dio svakog festivala
IdejaX 2025 donosi velike promjene, od novih kategorija i skupina do potpuno novog sustava ocjenjivanja koji će dobitnike držati u tajnosti sve do same dodjele nagrada, a priliku za prijavu svojih najkreativnijih projekata imate do 17. ožujka. Ove godine na čelu žirija nalazi se Marin Ostojić (kreativni direktor, ZOO agencija), iskusni kreativac i stručnjak koji će imati aktivnu ulogu u osiguravanju što kvalitetnijeg i objektivnijeg žiriranja.
U razgovoru s njim dotaknuli smo se ključnih promjena u natjecanju, kako će nova pravila utjecati na žiri i natjecatelje te zašto vjeruje da je upravo ova godina prava prilika za sve koji žele pokazati svoje najbolje kreativne radove. Otkrio nam je i kako vidi podjelu između kategorija Best on Market i Best in Channel, što očekuje od javne diskusije i Q&A segmenta te zašto kreativnost u službi pozitivnih promjena zaslužuje posebnu pažnju, a njegove odgovore možete pronaći u nastavku.
Prošle ste godine bili predsjednik žirija u skupini II. Best of Ad-Making. Koje ste ključne lekcije naučili iz tog iskustva i hoće li vaš pristup žiriranju ove godine ostati isti ili će se nešto promijeniti?
Prošlih godina uloga predsjednika bila je manje-više počasna. Ove godine imamo jako puno promjena u IdejiX. Nove skupine, kategorije, sustav bodovanja… Zato ću kao predsjednik biti podrška članovima žirija da se što bolje snađu s novim pravilnikom, da im cijeli proces bude čim jasniji, a žiriranje ugodnije i kvalitetnije.
U posljednjih nekoliko godina ocjenjivanje na IdejiX bilo je javno, no prema novoj odluci Organizacijskog odbora, čiji ste član, ocjene i dobitnici neće biti poznati ni članovima žirija ni široj javnosti sve do dodjele nagrada u Rovinju. Smatrate li da će ova promjena utjecati na proces žiriranja i konačne ishode natjecanja? Ako da, na koji način?
Namjera Organizacijskog odbora je da žiriranje postane objektivnije. Malo smo tržište, ljudi se manje-više znaju i željeli smo stvoriti uvjete da članovi žirija ocjenjuju radove bez nepotrebnih opterećenja. Sjajna nuspojava ovakvog sustava je baš to što do dodjele nećemo znati pobjednike. Mislim da je iščekivanje važan dio svakog festivala. Tako je i u Cannesu i na dodjeli Oscara.
Iako su same ocjene i nagrade do dodjela tajne, prijavitelji i dalje mogu pratiti diskusiju o kategorijama te se nakon dodjela pridružiti na Q&A segmentu na Danima komunikacija gdje članove žirija mogu pitati sva goruća pitanja koja su imali tijekom praćenja diskusije. Kakva pitanja očekujete, a kakva pitanja biste i vi sami postavili da, primjerice, vaš projekt ne osvoji nagradu?
Kada se žiri drži zadanih kriterija i kada se raspravlja stručno i s argumentima, diskusije su najljepši i najpoučniji dio svakog žiriranja. Vjerujem da će javna diskusija na IdejiX i prijenos žiriranja ponuditi baš to – priliku da se čuju razna stručna mišljenja do strane ljudi koji iza sebe imaju sjajne projekte koji su ostavili trag i pomicali granice. Zato pozivam sve da se uključe i prate javnu diskusiju. Što se tiče Q&A segmenta, sumnjam da bih ja postavljao pitanja zašto neki projekt na kojem sam radio nije osvojio nagradu. Ali zato pozivam sve druge da to učine! Q&A također služi razmjeni znanja i informacija i ideja mu je da potakne i inspirira kvalitetu u sezoni koja je pred nama.
Ove godine uvedena je nova skupina II. Best in Channel, u kojoj se projekti natječu unutar pojedinih komunikacijskih kanala. Kako vidite razliku u pristupu vrednovanju projekata u ovoj kategoriji u usporedbi sa skupinom I. Best on Market, gdje se projekti natječu unutar tržišnih kategorija?
Mislim da nam ova podjela daje priliku da vrlo precizno odskeniramo stanje ukupne godišnje produkcije. U skupini Best on Market vrednovat ćemo ideju bez obzira na medij iz kojeg dolaze u kontekstu kategorije. Znamo svi koji radimo ovaj posao da postoje teže i lakše kategorije, one u kojima je teško napraviti kreativni iskorak i one lepršave u kojima se vidi sva ljepota advertisinga. S druge strane, skupina Best in Channel slavi kreativnost u pojedinom kanalu. Imamo 15 kategorija u ovoj skupini. Mislim da je dobro da smo je uveli jer pruža priliku i manjim ili specijaliziranim agencijama i studijima koji rade sjajne stvari po kanalima, ali rijetko rade integrirane kampanje, da pokažu svoje najbolje radove i osvoje nagrade.
Jedna od iznimno popularnih skupina na IdejiX je i IV. Best of Positive Change, skupina koja slavi moć kreativnosti u službi pozitivne promjene u svijetu. Na koji način žiri vrednuje ove projekte, te kako se kroz diskusiju rješava potencijalni bias koji može nastati zbog bliskosti pojedinih tema članovima žirija?
Žiri je uvijek naklonjeniji komunikacijskim projektima koji potiču pozitivne promjene i mislim da je to sasvim prirodno i ljudski jer svi mi u osnovi želimo raditi dobre stvari. U našoj industriji rade pojedinci koji imaju skillset kako neke kompleksne ideje jednostavno objasniti široj publici i pridobiti njihovu naklonost. Zato je super kada nosioci pozitivnih promjena imaju komunikacijske stručnjake na svojoj strani. Tako često nastaju neke od najboljih kampanja i projekata.
I na kraju – zašto je važno prijaviti se na IdejuX? 😊
Zaista mislim da je važno sudjelovati. Ako ste se do sada prijavljivali i niste dobili, mislim da je ova godina vaša prilika. IdejuX otvorili smo svim dobrim idejama bez obzira dolaze li iz malih ili velikih, digitalnih, tradicionalnih ili event agencija i studija. Uveli smo skupinu Best In Channel u kojoj se možete pokazati čak i ako vas inače zaobilaze veći budžeti, a imate sjajan rad koji želite pokazati. Potrudili smo se da žiriranje bude maksimalno objektivno i transparentno kako bi prepoznali radove koji su zaista najbolji. Ako se do sada niste prijavljivali, neka ova, sasvim nova IdejaX bude vaša prva. Bez obzira dobijete li nagradu ili ne, kroz prijavu rada, praćenje diskusije i pregled finalista imat ćete priliku usporediti se s drugima na kvalitetan način, naučiti puno o tome što čini dobar radi i kako ga prezentirati. Sve to dat će vam vjetar u leđa da stvarate još bolje i zanimljivije, a s porastom kvalitete rast će i potražnja za vašim kreativnim rješenjima. Zato pozivam sve da prijave svoje najbolje radove, one koje su sa žarom stvarali u proteklih godinu dana. I, naravno, svima želim puno sreće i po koju nagradu!
Dobitnike ćemo saznati na svečanoj dodjeli nagrada koja će se održati u Rovinju na Danima komunikacija u petak, 16. svibnja 2025. godine. Više informacija o natjecanju i prijavama pronađite na službenim stranicama.