Mentalno zdravlje mladih – Centar Sirius u sklopu Digicede održao niz radionica o digitalnoj ovisnosti i brizi za mentalno zdravlje

U sklopu projekta "Digiceda – abeceda digitalne pismenosti i zapošljivosti" HURA-ina partnerska udruga Sirius osmislila je i održala niz radionica na kojima se temi digitalne pismenosti pristupilo iz psihološkog kuta.

Glavni ciljevi radionica koje je u sklopu projekta Digiceda proveo Centar Sirius, u partnerstvu s HURA-om, Zakladom Solidarna i Udrugom IKS, bili su jačati psihološku otpornost korisnika projekta te prevenirati digitalnu ovisnost. Sve su aktivnosti bile usmjerene na osobe koje su u kriznim situacijama pretrpjele traumu, stres ili doživjele gubitak. Pritom su stanovnici Sisačko-moslavačke županije nedavno bili suočeni s dvije velike krize: pandemijom koronavirusa i razornim potresom.

Budući da je riječ o događajima koji su zahvatili čitavu zajednicu, psiholozi ističu da na pogođenom području postoji mogućnost razvoja posttraumatskog stresnog poremećaja u čak do 80 posto stanovništva. Relevantno je spomenuti i da inozemna istraživanja pokazuju kako postoji veći rizik od razvijanja digitalne ovisnosti u osoba koje su doživjele traumatizaciju. Stoga su radionice o digitalnoj ovisnosti i mentalnom zdravlju razvijene u skladu sa stvarnim potrebama lokalnih zajednica Sisačko-moslavačke županije.

Tako je psihologinja Ivana Mostarac, koja u Centru Sirius radi kao stručna suradnica za djecu i mlade, održala tri radionice u ukupno četiri škole: u OŠ Mečenčani i OŠ Sunja, OŠ Jabukovac te u SŠ Viktorovac.

U Osnovnoj školi Katarina Zrinska u Mečenčanima (čija se nastava zbog posljedica potresa održavala u prostoru škole Davorina Trstenjaka u Hrvatskoj Kostajnici) održana je radionica Mentalno zdravlje i internet. Učenici su se na radionici upoznavali s temeljnim pojmovima mentalnog zdravlja i digitalne ovisnosti. Kroz razgovor su zaključivali koji čimbenici mogu utjecati na mentalno zdravlje i zašto je ono važno za opće blagostanje pojedinca. Nakon toga riječi je bilo i o internetu jer digitalna ovisnost jest značajno povezana s problemima mentalnog zdravlja poput depresije, ADHD-a i socijalne anksioznosti iako se još točno ne zna je li ovisnost uzrok ili posljedica prisutnih mentalnih poremećaja.

Iako su se svi složili da internet ima mnoge prednosti u svakodnevici, voditeljica je učenike upoznala s mogućnostima razvoja digitalne ovisnosti kao i s kriterijima prema kojima se utvrđuje radi li se o ovisnosti o internetu. Učenici su naposljetku kroz individualni rad bili osposobljeni da se osvrnu i na vlastiti odnos prema vremenu koje provode na internetu.

U Osnovnoj školi Sunja održana je radionica Opuštanje i zahvalnost za više razrede. Svrha ove radionice bila je potaknuti učenike na razmišljanje o idolima i o realnosti sadržaja koji susreću online. Taj im je okvir, kao i priče drugih, pomogao da se zajedno s voditeljicom pozabave konceptom osjećaja zavisti. Na kraju su naučili i koje su to tehnike opuštanja i zahvalnosti koje nam mogu poslužiti kao zaštitni faktori mentalnog zdravlja u svakodnevici.

Na radionici Što kada internet predstavlja problem sudionici su učili o prokrastinaciji i o tome kako razvijati vlastite sposobnosti postavljanja ciljeva, a sve u svrhu djelovanja na rizične čimbenike pojavnosti ovisnosti o internetu. Konačno je bilo riječi i o osjećajima straha i anksioznosti te o tome kako se s njima možemo pokušati uhvatiti u koštac.

Sadržaj vijesti isključiva je odgovornost Hrvatske udruge društava za tržišno komuniciranje – HURA-e! u sklopu projekta Digiceda – abeceda digitalne pismenosti i zapošljivosti. Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda. Bespovratna sredstva osigurana su iz Europskog socijalnog fonda u iznosu od 408.345,91 HRK / 54.196,82  EUR i iz Državnog proračuna u iznosu od 72.061,04 HRK / 9.564,14 EUR.

Za više informacija o EU fondovima: www.esf.hr i www.strukturnifondovi.hr.