Sean Poropat: Samo jedna stvar bolja je od dobivanja nagrade, a ta je da nagradu ne dobijete!

Sean Poropat (Studio Sonda), kao predsjednik skupine kategorija I. Best on Market ovogodišnje IdejeX, dao nam je uvid u svoje stavove o kreativnosti i tržišnim kretanjima, a svim će (potencijalnim) prijaviteljima biti korisni njegova dosadašnja iskustva s natjecanja.

Prijave za IdejuX, nacionalno natjecanje agencija u kreativnosti, u tijeku su i traju do 25. travnja. Natjecanje je ove godine, u skladu s okolnostima u Hrvatskoj i svijetu, uvelo brojne novosti: uz nove kategorije skupine I. Best on Market – Maloprodaja, Zdravlje i farmacija te kategoriju COVID – otvorena je i nova skupina kategorija posvećenih (re)brendingu te će biti dodijeljene posebne nagrade.

Predsjednik je žirija skupine kategorija I. Best on Market Sean Poropat (Studio Sonda), a ususret skorom zatvaranju prijava i žiriranju koje nas očekuje u svibnju, zamolili smo ga da s nama podijeli svoje uvide u kreativnost i tržište, s posebnim naglaskom na prethodnu godinu. Ispričao nam je i o svojim iskustvima člana žirija, ali i prijavitelja – što će biti posebno korisno svima onima koji još uvijek dvoje hoće li postati natjecatelji ovogodišnje IdejeX.

Predsjednik ste skupine kategorija I. Best on Market, koja će prepoznati najuspješnije ostvaraje u području 13 kategorija poslovanja te projekte kreirane u kontekstu COVID krize. Kakve prijave očekujete, mislite li da će nova COVID kategorija pokazati iznimne kreativne ideje?

Prije svega moram reći da je ova uloga ogromna čast, pogotovo jer je ovo najizazovnija i najnevjerojatnija godina za cijeli svijet otkako ga pamtim, a, naravno, i jer je proizašla iz glasanja članova žirija, kolega koje cijenim.

COVID je situacija iznimna sama po sebi. Upravo bi u takvim izvanrednim okolnostima, kao što je slučaj s globalnom pandemijom, kreativna struka trebala pokazati i dokazati koliko je važna za društvo kada je u pitanju zdravlje: psihičko, fizičko, ali i ono ekonomsko. Kreativnost, idejeX, nastaju uvijek iz želje za rješavanjem problema, a rijetko nam se kada dogodilo kao civilizaciji da naiđemo na ovakav globalni problem koji zalazi u sve pore društva, pa se i očekuju radovi koji to relevantno tematiziraju. Što je izazov veći, a situacija teža, to bi rješenja trebala biti relevantnija, s obzirom na to da su uistinu potrebna svima nama. Ako je tako što izostalo, e onda bismo se trebali zapitati zašto. Smatram da je ovo bila velika prilika za sve nas, prilika da pomognemo, pokažemo, promijenimo, djelujemo, koliko god je u našoj moći kao kreativnoj industriji.

Pri ocjenjivanju na IdejiX žiri se fokusira na četiri glavna kriterija: kreativnu relevantnost ideje, tržišnu relevantnost ideje, medijsku neutralnost ideje te kvalitetu izvedbe ideje. Hoće li na ocjenjivanje žirija utjecati i posebne okolnosti u kojima se prošle godine našao cijeli svijet?

Hoće, ali ponavljam: u smislu da se od nas očekuje još više. Kreativnost se budi u želji za rješavanjem datog problema, zadatka, a prošle smo se godine našli u situaciji ogromnog problema za društvo u najopćenitijem smislu. Problema koji se našao u svakom domaćinstvu, obrtu, velikom i malom brendu. Problema koji je tražio da reagiramo brzo i snažno. Dakle veliki problem = velika rješenja. To je ono što očekujem i očekujem puno više nego što smo bili naviknuti davati proteklih godina. Naravno da nam je egzistencija svima bitna, ali volio bih ostati živjeti u uvjerenju da se naš posao ne radi samo radi profita, već i da se razmišlja o ukazivanju na probleme u društvu, traže načini njihova rješavanja. Vjerujem da profit i društveni benefit mogu koegzistirati danas više no ikad.

Baš je ova godina bila velika prilika da pokažemo to o čemu cijelo vrijemo govorimo, koliko su naša struka, naša industrija, naši talenti važni za društvo, ekonomiju i brendove.

Pandemija, izolacija, ograničenja kretanja, druženja – i svega drugoga što nam je prije bilo uobičajeno. Jesu li takvi uvjeti na vašu kreativnost djelovali sputavajuće ili je to novo i neočekivano iskustvo dovelo do svježih, drugačijih projekata?

Mi bismo uvijek trebali biti dio rješenja, a nikada dio problema. Na sve gledati kao priliku da nešto naučimo, kažemo, promijenimo… No, nažalost, sve više čujemo kako je teško, kako klijenti traže sve više, kako nas ne razumiju, kako nas je sada i pandemija dotukla, itd… Tražimo pomoć, postajemo problem. Međutim, nitko nam i ništa nije krivo osim nas samih. Što ćemo, kako raditi, kakve ideje prezentirati, u što vjerovati i što će o nama misliti, samo je na nama.

Kad je u pitanju poslovanje, ništa ne inspirira kao kolege. Nečiji uspjesi, metode, najveći su poticaj, no isto tako, moram biti iskren i reći da nas ponekad ti isti kolege i sputavaju. Uvjete, očekivanja koja nalazimo na pitchevima, raznim natječajima, nisu postavili klijenti već kolege prije nas, oko nas, i mi sami. To su stvari o kojima treba razgovarati, na kojima treba raditi, nerazumijevanje tog problema jedina je pandemija koja može srozati našu struku i utjecati na kvalitetu rješenja. A ovo što nam nosi svakodnevica, za sve bi nas kao profesionalce kreativne industrije trebalo biti novo, neočekivano iskustvo koje nas dovodi do drugačijih projekata i nekih novih promišljanja.

Koliko tržišna kretanja i opća zbivanja u društvu utječu na kvalitetu ideje i originalnost? Predstavljaju li ona kreativni poticaj te produbljuju želju za komuniciranjem s ciljanom publikom – ili ponekad dođe do zasićenja uslijed velikog broja informacija kojima smo okruženi?

Dobre ideje nastaju prije svega u odnosu na tržišna kretanja i opća zbivanja u društvu i njima usprkos, što znači da ona ne bi smjela negativno utjecati na kvalitetu i originalnost samih ideja. Upravo suprotno, idejama daju kontekst, jer bez konteksta nema dobre ideje. Ako brendovi žele održavati vezu sa svojim korisnicima, danas više no ikad moraju biti u vezi s tržišnim kretanjima i općim zbivanjima u društvu, to je ono što ih povezuje.

Bez obzira na to što se nalazimo u vremenu ogromnog broja informacija i svaka se željena informacija, pa čak i znanje, nalaze na dohvat našeg kažiprsta, nisu se stvari u osnovi, kad globalno gledamo kretanje društva i pojedinca, promijenile. Samo su se strašno ubrzale. Uvijek se bavimo istim problemima, istim potrebama: ljubav, pripadnost, povjerenje, društveni status, zabava, prava… u centru je uvijek onaj isti Homo sapiens sa svojim istim potrebama.

Često čujemo: Sve se promijenilo… Da, promijenili su se alati, društvo se strašno ubrzalo, ali srž samog problema uvijek je ista. Nije da sada imamo neke druge potrebe, da smo zbog brzine i dostupnosti komunikacije neka druga bića.

Svi ti alati današnjice imaju ogroman utjecaj na način na koji danas komuniciramo, ali ono što povezuje proizvod, uslugu s potrošačem, upravo su kreativna rješenja.

Također, jedna od važnih osobina naše struke jest znatiželja, pa zasićenje prevelikim brojem informacija nije ni moguće. Važno je samo razviti mehanizme za sortiranje i upravljanje tim informacijama, pronaći metode kako od silnih informacija pronaći one koje će nas dovesti do najbolje ideje, najboljeg rješenja, biti problema. Einstein je jednom rekao da bi, kada bi dobio sat vremena da spasi svijet, 55 minuta postavljao problem, a 5 minuta bilo bi dovoljno za rješenje. Tih 55 minuta jest obrada podataka. Ako dobro postavimo problem, rješenje je uvijek nadohvat ruke.

Što biste savjetovali potencijalnim prijaviteljima koji nisu sigurni trebaju li se prijaviti na natjecanje – što iskustvo IdejeX daje kreativcima?

Kada bi trebao sažeti svoje profesionalno iskustvo u recimo 5 savjeta, jedan od njih bi svakako bio: prijavljujte radove na natjecanja.

Da, nagrada sa sobom nosi autoritet kod publike, kolega, klijenata, zaposlenika. Nakon nekih se nagrada vaša pozicija na tržištu drastično mijenja… No još je važnija nevjerojatna količina saznanja koju dobijete o sebi, procesu rada, samom radu. Enormno iskustvo. Prilikom samog prijavljivanja rada, ispunjavanja prijavnice, rada na case studyjima… upoznajete sebe, svoje znanje, svoj rad, sve ono dobro i loše. Više nam se puta dogodilo da smo krenuli prijavljivati rad te bismo putem, ispunjavajući prijavnice, odustali jer bismo shvatili da rad nije ono što smo mislili. Takvi su trenuci neprocjenjivi.

Također, valja reći da se nikada ne treba bojati hoćete li biti nagrađeni ili nećete jer je samo jedna stvar bolja od one da dobijete nagradu, a to je ta da tu nagradu ne dobijete! Tada nastaje taj predivan zašto!?, krenete pretraživati tko je žiri, njihove biografije, koji je rad što dobio, zašto, kako je nastao… Čitate svaku prijavu u želji da shvatite: gdje smo pogriješili!? Rađaju se inat i želja… uh, presveti su to trenuci iz kojih smo uvijek najviše naučili. Jer nagrada, nagrada je kraj, kraj putovanja, potvrda, ne preostaje vam ništa nego dobro proslaviti i uživati u tom slatkom, ali vrlo kratkom trenutku pobjede. No svi dobro znamo da je svaka velika pobjeda satkana od tisuće poraza. Iz navedenih razloga, napravite najbolje za sebe, nagradite se prijavom, a ostalo će doći…

Sve informacije o IdejiX te prijavnicu pronađite na službenim stranicama.